Zárójel
Andrew Feinberg: Te mit csinálnál, ha olyat kellene írnod ami nem igaz?
Fotó: internet

Andrew Feinberg: Te mit csinálnál, ha olyat kellene írnod ami nem igaz?

Andrew Feinberg a Fehér Házban dolgozott tudósítóként, egy, az orosz állam által finanszírozott médiumnál, a Sputniknál. Feinberg állítása szerint így működik 2017-ben Putyin propagandagépezete. 

Andrew Feinberg: Te mit csinálnál, ha olyat kellene írnod ami nem igaz?
Andrew Feinberg. (Kép: andrewfeinberg.com)

Nem lehet sokáig bírni az orosz propagandát

Május 26-án Andrew Feinberg a Twitteren jelentette be, hogy többet nem dolgozik a Sputnik News hírlapnál, amit az orosz állami hírügynökség, a Rossiya Segodnya alapított. Feinberg csupán hat hónapot töltött az angol nyelvű online híroldalt is üzemeltető Sputniknál, de ennyi idő is elég volt, ahhoz, hogy átlássa annak működését: a kimondatlan, de kőkemény szabályrendszerét.

,,Úgy tűnik a Sputnik nem szereti a valódi újságírókat. Nekik inkább konkrét propagandisták kellenek, akik névtelenül dolgoznak náluk.”

– írta Feinberg a Twitteren. Sztorija egyébként rendkívül emlékeztet az Russia Today-nél felmondott Liz Wahl és Sara Firth történetére. Ők is a bicskanyitogatóan megtévesztő hírek miatt hagyták ott a szintén az orosz állam által finanszírozott RT-t.

Van amiben az amcsikat másolják

Bár a Sputnik név szerint külön médium az RT-től főszerkesztőjük és több író is közös, így legtöbbször a kettőre inkább egymást kiegészítő propagandamédiumként célszerű tekinteni. A BuzzFeed-hez hasonló stílusban dolgoznak fel angol nyelven olyan témákat és szempontokat, melyek a putyini narratívát támogatják, de nem riadnak vissza a kamuhírektől sem. 

Írói szabadság? Na az nincs.

Feinberg 2016 decemberében kezdett el dolgozni a Sputniknál és bár tisztában volt azzal, hogy állami tulajdonban van, úgy gondolta megkapja majd azt az újságírói szabadságot amit a legtöbb sajtóorgánumnál megkapnak kollégái, de hamarosan csalódott.

Feinbergnek ki lett adva, hogy a Fehér Házban feltett kérdései ,,soha ne legyenek meglepetések”. Tudni akarták, hogy az adott válasz belefér-e majd a kívánt narratívába. Elmondása szerint a Sputniknál előnyben részesítették a névtelenséget, mivel úgy nehezebb számonkérni a szavakat.

A név más, de a cél ugyanaz: megtéveszteni

Ugyanígy, ha nem még szigorúbban működik ez a Russia Today-nél is, amiről az ott felmondott Liz Wahl számolt be:

,,Az RT America orosz szerkesztői megdöbbentően szorosan követték a munkánkat, de ez nem csak egyszerű tanácsadási szinten történt, hanem mindig megadták miről és milyen szemszögből írjunk. A megkérdezett ,,szakértők” is mindig Oroszország-párti emberek voltak, csak  velük készíthettünk interjút.”

Mikor a Sputnik a krími referendumról írt, az ott, gépfegyverekkel és tankokkal állomásozó orosz katonákat valahogy mindig kifelejtették a történetből. Erről Feinberg a DRFLab-nek nyilatkozott:

,,Amikor Krímről írtunk, az orosz katonákat mindig kifelejtették, ha pedig én írtam volna róluk de már az első ellenőrzéskor kidobták volna ezeket a részeket. Ettől függetlenül, szerintem, ilyet kihagyni a valóság tagadásával egyenlő”.

Senki sehol a Sputnikban nem említette a referendum körülményeit, a részvételi adatokat vagy azt, hogy az ENSZ-nek száz tagja elutasította a szavazás eredményeit.

Ekkor lett elege

Az utolsó csepp a pohárban Feinbergnek az egyik amerikai demokrata politikus, Seth Rich haláláról  szóló tudósítás volt. Ez  az orosz proganadagépezet narratívája szerint úgy szólt, hogy Rich-et megölték, mert a Wikileaks-nek szivárogtatott. Rich családja tiltakozott a hamis verzió ellen. Viszont a Sputniknak előnyőre vált, hiszen így a Kreml  lerázhatott magáról bármiféle gyanút az orosz beavatkozással kapcsolatosan az amerikai választásokba.

Ezt Liz Wahl sztorija is igazolja, a Russia Today-ről:

,,Tapasztalataim szerint az RT-nél nem a végső igazság keresése volt a cél, hanem inkább zavar és bizalmatlanság keltése a nyugati kormányokban…”

Feinbergnek  idő teltével egyre egyértelműbb volt, hogy ő nem ilyen munkát keresett és a Sputniknál sem elégedettek vele, így szinte egyszerre jutottak arra a felismerése, hogy ott kell hagynia a propagandalapot. Végül az orosz oldal tette elé a felmondási nyilatkozatát. Feinberg bár aláírt egy szerződést azzal kapcsolatban, hogy nem beszélhet arról, mi ment a lapnál, de azt mondta, nem érdekli.

OSZD MEG, HA MAGYARORSZÁGON IS EZ MEGY SZERINTED!




Szólj hozzá!

Legyél te az első hozzászóló!

Visszajelzés
avatar
wpDiscuz