Zárójel

Bojkottot hirdettek a világcégek a YouTube ellen – a Google válaszol

Egyre több világcég függeszti fel, a Google egyik fő bevételforrásának számító, YouTube hirdetéseit, mert reklámjaik szélsőséges tartalmak mellett jelennek meg, továbbá, ha közvetetten is, de hirdetéseikkel pénzt raknak az elfogadhatatlan tartalmat megjelenítő csatornatulajdonosok zsebébe..

A YouTube havonta egymilliárd megtekintővel büszkélkedhet, percenként 400 óra tartalmat töltenek fel. Nem meglepő hát, hogy a Google hirdetési felületté alakította a YouTube-ot, a fenti számoknak köszönhetően pedig a világcégek egyenként ugrottak rá a lehetőségre, mivel rendkívül széles célközönséget érhetnek el naponta. Azonban az elszabaduló szélsőséges tartalmak miatt az eddig kialakult rendszer repedezni látszik, egyre több nagyvállalat állítja le hirdetéseit.
Jó lóra tett a Google, amikor 2006 novemberében megvásárolta az akkor még többnyire kalóztartalmat megjelenítő online video-megosztó portált, amely mára a Google, illetve az őt birtokló Alphabet bevételi forrásának egyik alappillére lett. Az internet robbanásával megváltoztak a hirdetési szokások, az anyacég pedig ügyesen használta ki újonnan megszerzett eszközét, melyen a feltöltött videók mellett reklámokat jelenít meg.

A Google hirdetési rendszere keresőszavakra épül, így a cégek határozhatják meg, hogy reklámjaik hol, milyen feltételekkel jelenjenek meg. Például beállíthatják, hogy a megjelenítést 25 éven aluliak láthassák, kizárólag az Egyesült Amerikai Államokban. Mivel a rendszer automatizált, ezért az algoritmusok nem foglalkoznak a videók tartalmával, kizárólag a megadott feltételek alapján jelenítik meg a reklámokat. Így fordulhatott elő az, hogy nagy világmárkák hirdetései olyan csatornák videóin jelenjek meg, mint a szélsőjobb oldali Britain First vagy a konspirációs teóriákat sugárzó Infowars.

A cégeknek mindamellett, hogy rendkívül kínos a nevük megjelenítése ilyen tartalmak mellett, a kifizetési rendszer is problémás. Mivel a YouTube osztozik a bevételeken a reklámokat megjelenítő videók csatornáival, ezért a cégek akarva akaratlan pénzzel támogatják ezeket a felületeket. A szituáció annyira súlyos, hogy a fenti cégek mellett kiszállt a HSBC, a Royal Bank of Scotland, a Lloyds bankok, a Marks & Spencer, a L’Oreal, a Sainsbury’s, a Honda, Volskwagen és Toyota autógyártók, valamint a Guardian és a BBC is leállította hirdetéseit.

Eric Schmidt a Google volt vezérigazgatója, jelenleg az anyacég, az Alphabet elnöke, azt mondja, nem tudják garantálni, hogy a hirdetés ne kerüljön erőszakos, antiszemita vagy akár rasszista tartalom mellé, annak ellenére hogy szigorítottak az irányelveiken és növelték a manuális ellenőrzéseket. A gazdasági vezérigazgató pedig védelmébe vette a rendszert, hogy a fennálló probléma egyébként a hirdetési felület nagyon nagyon kis részét érinti csak.

Érdekesség, hogy a YouTube hirdetési rendszeréről a probléma továbbgyűrűzött a Google másik hirdetési felületére, az AdSense-re, ahol szintén felmerült a probléma: a hirdetők továbbra sem tudják, milyen tartalmú felületre vásárolnak megjelenést maguknak.

Vendégszerzőnk: Csanádi Balázs

Keress itt - Csak írd be, hogy mit keresel....és ENTER