Zárójel online hírportál
A legjobb hírek egyhelyen...

Magyar Bálint: mai Magyarországon a Keresztapának van joga és lehetősége megfosztani téged a tulajdonodtól

Magyar Bálint több könyvet írt a 2010-utáni hatalmi rendszerről, Orbán államáról. Első kötetét a Magyar Polipot, Závada Pál így ajánlotta: “A kötet nyelvi leleménnyel nevezi meg  “az új politikai ragadozót”, “a posztkommunista magyar polipot” vagy ” a parazita állam privatizált formáját”. Amiről beszélünk, az most teljes életnagyságban láthatóvá vált–nem kéne végre már legyőznünk? ” 

Magyar Bálinttal a fuhu.hu készített interjút.

Ebből szemlézzük olvasóink számára, a legérdekesebbnek gondold részeket, a teljesség igénye nélkül.

A szociológus nem tartja túlhaladottnak a maffiaállam kifejezést. A maffiaállamban  a gazdaság gyakorlatilag visszaágyazódik a politika szférájába:

“Így jön létre az az uralmi elit, amelyet fogadott politikai családnak nevezek. Ez egy klán típusú szerveződés, amelyben a nem vérségi kapcsolatokat is kvázi vérségivé stilizálják, egyfajta, idézőjelbe tett vérszerződés keretében. Ez azt jelenti, hogy az uralkodó elithez nem egyénileg csatlakoznak, sokkal inkább családi alapon. Ezzel együtt jár az, hogy a klán feje a pater familias, azaz a Keresztapa, aki mint egy patriarchális családot vezeti ezt a képződményt.”

Magyar Bálint: mai Magyarországon a Keresztapának van joga és lehetősége megfosztani téged a tulajdonodtól
Magyar Bálint: mai Magyarországon a Keresztapának van joga és lehetősége megfosztani téged a tulajdonodtól

Kiemelte, itt, ebben a „játékban” a hatalom és a személyes vagyonosodás jelenti a labdát.

Nincsen hatalom tulajdon nélkül, és nincsen tulajdon hatalom nélkül:

” Ezért mondom én azt, hogy nem igaz az az állítás, miszerint itt a tulajdonnak nincs biztonsága, mert a kormányzat cselekvése nem kiszámítható. Ez nincs így: teljes mértékben kiszámítható, a maffiaállamokban, ahol egyetlen egy patrónus-kliens hálózat kerül domináns pozícióba és rendel maga alá minden mást, az azt jelenti, hogy csak a Keresztapának van joga és lehetősége megfosztani téged a tulajdonodtól, mások ilyen típusú kísérletétől megóv téged.”

Hangsúlyozta, ebben a rendszerben a Keresztapa bármikor elvitetheti, és olyan eljárásokat indíttathat ellene, amelyeket nyilvánvalóan szeretne elkerülni:

”  Nem arról van szó, hogy az oligarchák szállták meg az államot és ejtették foglyul, hanem egy politikai vállalkozás vált gazdasági vállalkozássá is, maga alá gyűrve nem pusztán az államot, hanem az egymással rivalizáló patrónus-kliens rendszereket. Ehhez természetesen a politikai hatalom monopóliumával kell rendelkeznie. Ennek eléréséhez, más tényezők mellett szükség volt egy aránytalan választási rendszerre, arra, hogy ne legyen egy osztott végrehajtó hatalom.  “

Kiemelte, Magyarországon egyre kevésbé beszélhetünk a nyugati értelemben vett piacgazdaságról, sokkal inkább kapcsolati gazdaságról, „relational economy”-ról, mikor is a hatalmi pozíciók egyben meghatározzák a gazdasági lehetőségeket is:

” Ez azt jelenti, hogy egy olyan piramisszerű patrónus-kliens hálózat jön létre, amelyben nem pusztán a piramis felső régióiban lévő oligarchák függnek ezektől a politikai kapcsolatoktól, hanem egész mélységében, a közmunkásokig kialakul egy olyan rendszer, amelyben egyedi, diszkrecionális döntéseken múlik az, hogy valakinek vagyona van-e, vagy csak a minimálbér felével rendelkezik, vagy megfosztják a vagyonától, vagy éppen a munkájától, anélkül, hogy lényegében bármilyen jogorvoslati lehetősége lenne ez ellen.”

Magyar Bálint: mai Magyarországon a Keresztapának van joga és lehetősége megfosztani téged a tulajdonodtól
Magyar Bálint: mai Magyarországon a Keresztapának van joga és lehetősége megfosztani téged a tulajdonodtól

Úgy gondolja,  emiatt óhatatlanul kialakul egy igazodási kényszer a rendszerhez, nem a klasszikus diktatúrák fizikai terrorja dominál, hanem az egzisztenciális kiszolgáltatottság, ahol minden szinten mindenkinek van valami vesztenivalója:

“.. nézhetjük a piramis alján lévő beszállító alvállalkozókat, akik függnek attól, hogy a közpénzeket elnyerő, és a pályázatokat elhozó néhány oligarcha hálózatába bekerülhetnek-e vagy nem. Vagy akár a közmunkásokra is gondolhatunk, akik viszont bármilyen indoklás nélkül bármikor elveszíthetik még ezt a nyomorúságos keresetüket is. A választók számára, kiváltképp, ha ilyen siralmas az ellenzék, akkor nem nyílik alternatíva. Ilyenkor az állampolgár elgondolkodik azon, hogy az egzisztenciájának a teljes veszélyeztetésével járó hősies ellenállás hozhat e számára bármilyen eredményt. És mert arra jut, hogy nem, inkább elkezd igazodni a rendszerhez. Ennek ellenére, még a Fidesz-szavazók hét százaléka is maffiaállamnak hívja a rendszert, tehát tisztában van annak természetével.”

Magyar szerint az ellenzék a mai, szétesett állapotában egyedül az lehet a kérdés, hogy a Fidesz ismét kétharmaddal nyer-e:

” Megint az lesz, mint négy éve: az együttműködést fogják hibáztatni. Pedig nem a céllal, illetve az együttműködéssel van a baj, hanem azzal, ahogyan ezt produkálták. ” /……./  ” Az ugyan akceptálható, hogy azok a pártok, amelyek öt százalék fölé képesek nőni, listán külön mérettessék meg magukat, másfelől viszont fontos lenne az egyéni körzetekben a megállapodás. Ha viszont azt látjuk, és különösen fontos itt Budapesten, hogy pártalkuk révén olyan jelölteket billentenek ki, akik négy éve megnyerték a körzetüket, akkor az ember elgondolkodik azon, hogy komolyan veszik-e a Fidesz elleni küzdelmüket. Ennek rossz az üzente, egészen pontosan az, hogy az egyéni teljesítménytől függetlenül bármikor politikai alkuk tárgyává válhat bárki.”

...

Szólj hozzá