Zárójel
Magyarország lesz Kína kapuja Európába
Magyarország lesz Kína kapuja Európába

Magyarország lesz Kína kapuja Európába

Magyarország lesz Kína kapuja Európába – erre is hivatkozott a kormányfő, amikor a kínai, a szerb miniszterelnökkel 2013 novemberében bejelentette a Budapest–Belgrád vasútvonal felújítását. Akkor azt is hozzátette, hogy ez a projekt a bejelentéstől számítva tíz éven belül meg is valósulhat, vagyis 2023-ban adhatják át a forgalomnak. Erre ugyan van esély, de hogy ez mennyibe fog kerülni, senki sem tudja. A megtérülésről pedig egészen szélsőséges vélemények jelentek meg: ezt a legoptimistábbak is 130 évre teszik. A szakemberek csak abban értenek egyet, hogy ez a projekt leginkább a kínaiaknak és azoknak éri majd meg, akik elnyerik a zsíros közbeszerzéseket.

Magyarország lesz Kína kapuja Európába
Magyarország lesz Kína kapuja Európába

Magyarország lesz Kína kapuja Európába…

Mindenesetre már több Fidesz-közelinek mondott érdekkör vásárolta be magát vasútépítéssel is foglalkozó cégekbe. Mészáros Lőrinc Orbán Viktor barátja pedig tavaly év végén megalapította a vasútépítéssel foglalkozó RM International Zrt.-t, és a napokban érkezett a hír, hogy a vállalkozó veje felsővezeték-építéssel foglalkozó prágai cégben szerzett meghatározó tulajdonrészt. Pénz a jelek szerint lesz bőven, ugyanis a Budapest–Belgrád vasútvonal építésének költségei folyamatosan növekednek: az eredetileg 472 milliárdra becsült beruházás tenderkiírásában már 550 milliárd forintra emelkedett.

Ki fizeti? Ki jár jól?

550 milliárd forintos előzetes teljes beruházási költség hangzott el korábban. A beruházás lebonyolításáért felelős Kínai–Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. – mint az eljárás ajánlatkérője – a beszerzési szabályok szerint, valamint az európai beruházói gyakorlatnak megfelelően nem teszi közzé a beruházás becsült értékét, hogy az eljárás jelenlegi szakaszában – a legjobb ár–érték arány elérése érdekében – semmilyen módon ne befolyásolja a gazdasági szereplők árképzését.

A projekt pontos költségvetése a beszerzési eljárás második, ajánlattételi szakasza után, a nyertes ajánlattevővel való szerződéskötést követően lesz végleges. A szerződésben húszéves futamidejű hitelt biztosít a Kínai Exim Bank Magyarország számára évi 2,5 százalékos hitelkamattal, amelyet a beruházás végrehajtására a beruházás értékének 85 százalékáig lehet felhasználni. A fennmaradó 15 százalékos részt az NGM költségvetési forrásból biztosítja.

Jelenleg még a kivitelező kiválasztására irányuló beszerzési eljárás van folyamatban, amelynek eredményeként kötünk szerződést a projekt megvalósítására.

A részvételi szakaszban bármely gazdasági szereplő jelentkezhet. A részvételi szakasz után következik az ajánlattételi szakasz, aminek részeként tárgyalás során véglegesítik a felek a szerződéses feltételeket. Az uniós alapelvekkel összhangban semmilyen, így magyar vállalkozás sem részesíthető előnyben a beszerzési eljárás során. A nyertes pályázó az alvállalkozóit, és azok pedig a munkavállalóikat maguk választják ki, ebbe nincs beleszólása az ajánlatkérőnek.

A vasútépítési beszerzési eljárás lefolytatása az elkövetkező egy évben várható. Ezután kezdődhet a tervezés és engedélyeztetés, illetve a kivitelezés, amelyek tervezett időtartama a szerződés aláírásától számított 60 hónap.


Szólj hozzá

Facebook

Csatlakozz a több, mint 31 ezres táborunkhoz!