Zárójel
Mélyrepülésben a magyar oktatás? Vélemények pro és kontra
Hónapok, sőt évek óta elemzik a PISA-felmérések adatait. A magyar diákok kompetenciái elmaradnak az átlagtól (forrás. pixabay)

Mélyrepülésben a magyar oktatás? – Vélemények pro és kontra

A héten újra előkerültek a PISA felmérések eredményei. Évek óta egyre rosszabb eredményeket produkálnak a magyar diákok. Az eredmények elemzése során kiderül, a tanulók többségénél alapvető kompetenciák hiányoznak. Eközben több helyen folyamatosan küzdenek tanárhiánnyal. Vajon mit tud a magyar oktatásügy kezdeni a helyzettel?

Mélyrepülésben a magyar oktatás? Vélemények pro és kontra
A tanár (forrás: pixabay)

Mélyrepülésben az eredmények

„ Átlag alatti a magyar diákok teljesítménye az úgynevezett együttműködő problémamegoldás (collaborative problem-solving) terén – derül ki az iskolások képességeit összegző, nemzetközi teljesítménymérési program (PISA) 2015-ös felméréséből. Kedden tette közzé a felmérés újabb kötetét a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD). Az OECD-átlag kereken 500 pont, a magyar diákok azonban mindössze 472 pontot értek el. Az eredmény azért lesújtó, mert a térség hasonló fejlettségű államai megelőzik Magyarországot. Az eredményekből az is egyértelműen kitűnik, hogy a gazdasági-társadalmi háttér nagyban befolyásolja a teljesítményt.”- olvasható az MTI jelentésében.

Mi állhat a szégyenletes eredmények hátterében?

Ez egy nagyon összetett kérdés. A szakértők, és azok, akik szakértőnek gondolják magukat nagyon régen vitatkoznak ezen. A diákok megváltoztak. Egészen más módon kell nekik ismereteket átadni, mint mondjuk 20 évvel ezelőtt. A pedagógusképzés még nem egészen nőtt fel ehhez a feladathoz, bár a javulás egyértelműen érezhető már. És igen, nem könnyíti meg a helyzetet az oktatásügyi kormányzat, az állandó változtatások, a bizonytalanság. Egy biztos: a száraz adatok folyamatos ismétlése nem vezet semmire.

Mélyrepülésben a magyar oktatás? Vélemények pro és kontra
Aki szeretne tanítani, nem taníthat. Aki taníthatna, nem akar... (forrás: pixabay)

Aki tanítana, nem taníthat, aki taníthatna, nem akar…

Már a nyár elején több helyről jeleztek problémát. Több iskolában még a mai napig sem sikerült minden tanári állást betölteni. Többen viccnek gondolták, amikor a hirdetésekben „bármely szakos” tanárt kerestek. De tényleg nincs elegendő tanár? Tényleg ennyire rossz a helyzet? A válasz egyértelműen nem. Vagy nem lenne ilyen rossz. Nagyon sok olyan – jelenleg már nyugdíjas – tanerő van az országban, akik szívesen maradnának a pályán, megfelelő tapasztalatokkal is rendelkeznek. Létezik azonban egy olyan törvény, mely szerint, aki betöltötte a nyugdíj-korhatárt, annak mennie kell. Nem számít, hogy a tanév közepén, az sem, hogy esetleg érettségiző osztályai vannak, akiket 4 vagy 5 éven keresztül, vagy egyes iskolákban még akár tovább is tanított… Ha menni kell, akkor menni kell. Sokan nagyon nehezen is élik meg ezt a helyzetet, elkeseredésüknek adnak hangot, feleslegesnek érzik magukat. Pedig igenis nagy szükség lenne rájuk. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének olyan esetről is van tudomása, amikor a tanerőt az intézmény vezetője tanítási óráról hívta ki, hogy közölje vele, itt az idő, nyugdíjba kell mennie. Van ugyan lehetőség bizonyos esetekben a nyugdíj-korhatárt elérő tanárok továbbfoglalkoztatására, de csak az intézményvezető és az oktatási kormányzat támogatása esetén. Ennek a jogi procedúrának az idősödő kollégák már nem szívesen vetik alá magukat.

Tényleg minden ennyire rossz?

Az érintettek szokás szerint egymásra mutogatnak. A kormányzat a pedagógusokra, a pedagógusok az oktatásügy vezetőire. Talán egyszer közelítenek majd a vélemények.

A fenti kérdésre pedig a válasz egyszerűen „nem”. Mert nem igaz, hogy minden diák rosszul teljesít. Nem igaz, hogy lemaradunk a többiektől. Minden évben több és több hír érkezik hozzánk, hogy magyar diákok nemzetközi versenyeken érnek el nagyon jó eredményeket. A magyar iskolákban végzett diákok kapnak díjakat és lesznek nagyon sikeresek felnőtt életükben. Jó lenne megtanulni ezeket is értékelni! Igen, gond van a problémamegoldó kompetenciákkal. Statisztikai adatokkal kimutathatók az eredmények. De nem lenne baj, ha egyszer a pozitívumokat is mérlegelni tudnánk!

Mélyrepülésben a magyar oktatás? Vélemények pro és kontra
Biztosan minden ennyire rossz? (forrás: pixabay)

Szólj hozzá