Zárójel
fotó: 24.hu

MÉREGDRÁGA HIDAT A KOPASZRA! – ÚJABB TÍZMILLIÁRDUNK BÁNJA

Ha már meg kell elégednünk a Balatonnal, mint magyar tengerrel, akkor meg kell becsülnünk legalább a folyóinkat, és az ott lévő kikötőinket. Egyik ilyen a Szabadkikötő, ami a csepeli Duna szakasz egyetlen erre alkalmas pontja. Fontos hely ez a teherforgalomban, hiszen hatalmas forgalmat bonyolít le. Ám a megközelíthetősége elég siralmas, hiszen az ide vezető vasútnak át kell jönnie, amire egyetlen lehetőség a lepusztult vasúti híd.

fotó: 24.hu

A Tanácsköztársaság után építették a hidat Pesterzsébet magasságában a Ráckevei- (Soroksári-) Dunán, ami eléggé lestrapált állapotban van, a tehervonatok csak jelentős sebességkorlátozással araszolhatnak át rajta ezért nem húzható tovább a felújítás. 10 milliárdért tervezik mindezt, ami nem kis összeg ez, más vasúti hidakat arányosan olcsóbban is felépítettek, lecseréltek, de Németh Szilárd így akarhatta.

A kormány egy hónappal ezelőtt döntött arról, hogy felújítják a Gubacsi vasúti hidat bruttó 9,995 milliárd forintot.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. a végrehajtó, a majdnem tízmilliárdos összeg pedig így oszlik meg: az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz terhére biztosított támogatás tervezett összege nettó 6 milliárd 684 millió forint, a hazai költségvetési támogatás pedig bruttó 3 milliárd 270 millió. Egy kurta indoklást is idefűzött a kormány, ami senkit sem lephet meg a híd kora miatt:

„A projekt keretében átépítik a rendkívül rossz műszaki állapotú Gubacsi vasúti hidat, a kikötő és a vasúthálózat közötti zavartalan teherforgalom biztosítása érdekében.”

A kormányközeli helyi lap, a Csepel.info szerint Németh Szilárd, Csepel korábbi fideszes országgyűlési képviselője lobbizta ki a hídfelújítást. Németh Szilárdot többször, több irányból kerestük az ügyben, de nem volt hajlandó nyilatkozni.

Mindenesetre már a közbeszerzést is kiírták a megvalósíthatósági tanulmányra, költséghaszon-elemzésre és pályázati dokumentációra. A nyílt eljárásban négy cég ajánlata versenyez: a FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt., az Utiber Közúti Beruházó Kft., az Uvaterv Zrt. – Forrás Unió Kft. – Profektum Tanácsadó Kft. közösen, illetve a TRENECON Tanácsadó és Tervező Kft. – ICG Ex Ante Tanácsadó Iroda Kft. közösen. A hídépítéshez már a környezetvédelmi hatástanulmány is elkészült.

OLVASTAD MÁR?   8-asok, az öngól visszalő

A kihasználtsággal kapcsolatban Szabó Szabolcs, Csepel és Soroksár jelenlegi parlamenti képviselője azt írja a blogján

„napi 15 pár konténerszállító vonattal számolnak, ez 200 ezer konténert jelent évente.

A Roden Mérnöki Iroda és a Pont TERV Zrt. által készített előzetes terveket részletezve arról ír, teljesen új vasúti híd épülne, a kerékpárutat a közúti hídhoz csatolnák (a mostani középlemezre, amin anno a HÉV járt. A híd 2018-20 között épülne meg e tervek szerint, de közben fenn kéne tartani valahogy a vasútforgalmat. A Kvassay hídnál építenék meg az új hídszerkezetet, majd leúsztatnák.

Szabó felteszi a költői kérdést:

„miért nem a forgalomnövekedésért felelős Metrans finanszírozza a közlekedésfejlesztést, így a hídépítést is?”

 

Szabó írásban érdeklődött Seszták Miklósnál:

„A kormányrendelet bruttó 9 954 883 800 forintos tervezett költsége milyen felújítási és fejlesztési munkálatokat foglal magába? A vasúti híd mellett tartalmazza-e a közúti- és a kerékpáros hídszerkezetet is?”

amire Fónagy János, a fejlesztési tárca államtitkára válaszolt:

„a tárca tavaly december 30-án írt alá támogatási szerződést a NIF Zrt.-vel a projektről. Ennek megvalósítása jelenleg az Európai Bizottság elbírálásától függ.  A tervezett költség tartalmazza a vasúti híd és a híd részét képező vasúti pálya felújítását, a kerékpárút átépítését a jelenlegi vasúti és közúti híd közötti területen, és a vasúti híd felújításához szükséges kapcsolódó munkákat.”

Tehát Fónagy elismeri, a pályázat a közúti híd felújítását nem tartalmazza.

Ahhoz, hogy az árakról legyen fogalma az olvasónak néhány adat: A Mészáros Lőrinccel kooperáló A-Híd épít a Kelenföld-Dombóvár vasútvonalon újra három vasúti hidat (kettőt a Kapos, egyet a Sárvíz-csatorna felett). Ezt 2,696 milliárd forintért teszik (ami a számunkra érdekessé teszi a hidakat, az a teljes hosszuk: 50,3+40+37,1=127,4 méter; tehát arányaiban még dupla ilyen hossz is durván olcsóbb lenne, mint a Gubacsi).- írja a 24.hu

Keress itt - Csak írd be, hogy mit keresel....és ENTER