Zárójel online hírportál
A legjobb hírek egyhelyen...

Palkovics államtitkár szerint az EU-n belül Magyarországon van az egyik legkevesebb órája a diákoknak

Palkovics Lászlóval, az oktatásért felelős államtitkárral, a Hetek című hetilap készített interjút.

Palkovics államtitkár szerint az EU-n belül Magyarországon van az egyik legkevesebb órája a diákoknak
Palkovics államtitkár szerint az EU-n belül Magyarországon van az egyik legkevesebb órája a diákoknak. Kép:24.hu. /illuszztráció/

Az államtitkár elmondta mit gondol, arról, hogy az elmúlt hetekben középiskolások és tanárok is tüntettek Budapesten az oktatás modernizálásáért:

“Magyarország demokrácia, ahol szólás- és véleményszabadság van. A kormány célja, hogy minden magyar fiatal verseny- képes tudást kapjon, ehhez pedig, ha szükséges, akkor a köznevelési rendszeren változtatunk. Az oktatásban mindig széleskörű párbeszédre van szükség, ebben a párbeszédben a pedagógusok, az oktatási szakemberek, a szülők mellett természetesen a diákok véleménye is számít.”

Hangsúlyozta, a tanulásra időt kell szánni:

” Az óraszámcsökkentés fontos dolog, de ennél sokkal fontosabb, hogy az órákat mivel és hogyan töltik meg. A szingapúri vagy a japán közoktatás a világ legsikeresebbjei közé tartoznak, ott jóval magasabb az óraszám. De említhetném a finn oktatási rendszert is, ahol szintén több tanórája van a diákoknak. Nagyon sokféleképpen lehet oktatni, most sem, és ezelőtt sem gátolta semmi azt, hogy egy történelemórát projektszerűen adjanak elő, vagy egy matematikaórán legyen sokkal több alkalmazás.”

Palkovics államtitkár kitért arra is, mit gondol arról, hogy általános iskolás gyerekek egy teljes állásnyi időt töltenek az iskolapadban:

 ”A hatályos NAT sem ír elő egyetlen évfolyamon sem napi 7, 8 vagy 9 órát. Az új NAT-ban változni fog a tananyag mennyisége, és ha a pedagógusok úgy akarják, akkor az általuk alkalmazott módszerek is változhatnak (a NAT nem ír elő kötelezően alkalmazandó módszereket). Ugyanakkor a teljes képhez az is hozzátartozik, hogy az EU-n belül Magyarországon van az egyik legkevesebb órája a diákoknak.”

Elmondta véleményét a középiskolások tüntetéséről is, szerinte a demonstráció inkább egy politikai megmozdulása volt néhány diáknak, mint szakmai ügy:

“A diákok 99,9 százaléka  nem vett részt rajta. Amiket a tüntetésen hangoztattak néhányan, az új Nemzeti Alaptantervben szépen benne vannak, többek között az óraszámcsökkentés is. Tévedés azt hinni, hogy azért magas a terhelés, mert a gyerekeknek mindennap testnevelésórán kell részt venniük. Pont a testnevelésóra nem terheli a gyereket, viszont terheli például első osztályban hetente egyszer az angolóra. Ezeket az igényeket kell jól összerendezni és súlyozni. De egyvalami biztos: munka nélkül nem fog semmi se sikerülni. “

Egyetértett a tanulóknak azzal az elvárásával, hogy nem kevesebbet akarnak tanulni, hanem jobban:

” Digitális világunk nagyon jó platformot kínál arra, hogy nagyobb hatékonysággal lehessen ügyeket megérteni, elsajátítani. Ez indokolja azt, hogy 100 milliárd forint értékben költünk digitális eszközökre: okos táblára, számítógépre, tabletre, a rajta lévő programokra, valamint az oktatás módszertanának átalakítására, a tanárok digitális változásokhoz való viszonyára.”

A teljesség kedvéért tegyük hozzá:

a diákparlament januárt 19-i tüntetésén ismertette 12+1 követelését, amelyek teljesülésére írásos garanciát kért az Emberi Erőforrások Minisztériumától a hónap végéig. Érdemi válasz a tárcától nem érkezett, ezért a diákok a miniszterelnökhöz fordultak: vállaljon nyilvános vitát az oktatási rendszer problémáiról.

Orbán Viktor a meghívást a február 7-i határidőig nem fogadta el, Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter pedig a múlt heti kormányinfón minden konkrétumot nélkülözve azt mondta, a pontok között komolyan veendő dolgok és zagyvaságok is szerepelnek.

Mivel a miniszterelnök nem reagált, ezért  február 23-án, pénteken 17:30-tól nagyszabású diáktüntetést tartanak az oktatási rendszerváltásért.

...

Szólj hozzá