Zárójel
A boldogság 4 eleme a buddhizmus szerint A kép forrása: parfait.cc
Létezik igazi boldogság?

A boldogság 4 eleme a buddhizmus szerint

A buddhizmus szerint a boldogság a szeretetből származik és ez nem is lehet másképp. A boldogság szeretet nélkül nem lehetséges. Ez az érzés tud gyógyítani és megváltoztatni minket, mély jelentést hozva és adva életünknek. A buddhizmus négy különböző elemet határoz meg, amelyek valódi szeretet forrást és egységet alkotnak.

A boldogság 4 eleme a buddhizmus szerint A kép forrása: parfait.cc
Létezik igazi boldogság?

A boldogság 4 eleme a buddhizmus szerint

Maithri (szerelem, jóság, kedvesség), karuna (együttérzés), mudita (öröm, boldogság, elégedettség) és upeksha (lelki egyensúly). Ezeket az elemeket bárki gyakorolhatja nem csak a buddhisták. Segíti a mindennapokat, ezek előfeltételei az igazi boldogságnak és az akadályok leküzdésében is segítenek.

De mit is jelentenek egyenként?

Maithri (szerelem, jóság, kedvesség)

Örömet és boldogságot nyújtsunk a körülöttünk lévő emberek számára. Arra kényszerít minket, hogy nézzünk körül és hallgassuk meg a körülöttünk lévő embereket. Megtanít arra, hogy megértsük, mire is van szükségük.

Az igaz szeretet csak akkor érhető el, ha megértjük a szeretett embert. A megértés révén ismerjük meg a szükségleteit, félelmeit, törekvéseit és szenvedéseit, és akkor tudjuk azt nyújtani számára, amire leginkább szüksége van.

Karuna (együttérzés)

Az együttérzés az a képesség, ami enyhíti és átalakítja a szenvedést, valamint segít  a szeretett emberek fájdalmán. Az együttérzés mélyen legbelül lakozik, mély aggodalmat érezhetünk általa, fogékonyak vagyunk mindenre, ami körülöttünk zajlik.

Egy szó, egy cselekedet, de még az együttérzés gondolata is képes megváltoztatni az életet, elpusztítani a kétséget, építeni a bizalmat, összeegyeztetni a konfliktusokat és megnyitni a szabadulás kapuit.

OLVASTAD MÁR?   A metró bosszúja - rácsukódott az ajtó az EU ellenőrére

Mudita (öröm)

Míg a boldogság a testre és a szellemre utal, az öröm főleg az elmére. A Buddha által használt klasszikus példa, hogyha sivatagban vagyunk örülünk,  amikor vizet látunk és boldognak érezzük magunkat, amikor iszunk.

Örülünk, amikor teljes mértékben tudatában vagyunk a jelennek, például amikor rájövünk mennyi szépség létezik körülöttünk. Örömmel fogadjuk a legkisebb dolgokat. Muditát olyan örömként írják le, amely tele van békével és megelégedettséggel.

Upeksha (lelki egyensúly)

Upeksha egyenlőséget, megkülönböztetésmentességet jelenthet. Az “Upa” a fentieket jelenti, az “iksha” pedig hegyet. Feltétlenül szükséges egy képzeletbeli hegy tetején maradni azért, hogy megnézzük az egész helyzetet, egyben fogjuk látni általa a dolgokat.

Nem kell kötődni a hegy egyik oldalához sem. Ha szereteted magában foglalja a ragaszkodást, a megkülönböztetést, az előítéleteket, vagy ha a párkapcsolatban az egyik fél túlzottan ragaszkodik a másikhoz, akkor az ilyen szeretetet nem lehet igazinak nevezni.

Képesek legyünk mindenkit egyenlőnek tekinteni, magunkat is beleértve. Nem szabad megkülönböztetni egymást és másokat sem.

Amikor már az elménkben nincs megkülönböztetés az “én” és a “más” között, elértük az upekshát.

 

Forrás




Szólj hozzá!

Legyél te az első hozzászóló!

Visszajelzés
avatar
wpDiscuz