Zárójel online hírportál
A legjobb hírek egyhelyen...

Idén már sokadszor… Még mindig tanárhiánnyal küzd a közoktatás

Bár Balog Zoltán miniszter és államtitkára is havi rendszerességgel erősítik meg, nincs tanárhiány Magyarországon, mégis van. Megpróbáltunk utána járni, mi az igazság…

...

Idén már sokadszor… Még mindig tanárhiánnyal küzd a közoktatás
Tanítók kerestetnek... (forrás: kozigallas.hu)

Így indult a tanév a közoktatásban…

Szeptemberben több száz pedagógus hiányzott a rendszerből. A probléma több okra vezethető vissza. Egyrészt a nyugdíjkorhatárt betöltő pedagógusok közül sokan kényszerből hagyták el a pályát, bár még többen szívesen tanítottak volna, másrészt sok közoktatásban dolgozó pedagógus önként döntött úgy, hogy nem folytatja tovább. A pedagógusképzés átalakítása folyamatban van és az oktatási kormányzat szerint a pálya egyre vonzóbb a fiatalok körében… ezt még nem érzékeljük.

Volt, amikor 800 főt kerestek egyszerre

A tanév első hónapjaiban több térségben problémát jelentett a tanári állások betöltése. Korábban már írtunk a „bármely szakos” tanárokról szóló hirdetésekről, melyek igencsak felborzolták a kedélyeket. Leginkább matematika, fizika és számítástechnika, illetve idegen nyelv szakos tanár hiányzott. Ők azok, akik a munkaerőpiacon a pedagógusénál sokkal magasabb fizetéssel helyezkedhetnek el, ezért a fiatalok nagy része inkább ezt  a megoldást választja.

Túlóra, túlóra és még mindig túlóra…

A tanárok felháborodásuknak adtak hangot, mivel ezeket a tanári feladatokat többnyire a az iskolában dolgozó pedagógusokkal túlórában végeztették el. A túlórák kifizetése – pontosabban ki nem fizetése – pedig rendeletben szabályozott. Ergó: hónapokig több iskolában több státuszt helyettesítéssel oldott meg a KLIK, ami az egyébként is leterhelt pedagógusok számára további többlet terhet jelentett. A KLIK viszont jól járt.

Októberig csak tagadás…

Október végére jutott el odáig a KLIK, hogy a hiányt nyilvánosan beismerje. Természetesen magyarázattal is szolgáltak. Hajnal Gabriella, a KLIK szakmai elnökhelyettese nyilatkozott akkoriban az ATV-nek. Nyilatkozatában megindokolta az okokat és rögtön meg is nyugtatta a közvéleményt. Szerinte a  helyzet azért fordulhat elő, mert a kistelepüléseken 40 fős iskolákat is fenntartanak, ahol nincs szükség például főállású fizikatanárra vagy matematikatanárra, ezért egy másik iskolából átirányítanak egyet. Ezért is tartja jó döntésnek és rendszernek a tankerületi felépítést, mert így a tankerületi igazgatók könnyen átláthatják az ilyen helyzeteket. Majd hozzátette, hogy a már sokat kritizált KRÉTA rendszer milyen előnyökkel is jár, mekkora segítséget nyújt a valós helyzetfeltárásban: a KRÉTA rendszeren keresztül pontosan láthatják, hogy egy adott tanár mennyi túlórát vállal, ebből tudnak következtetni a tanárhiányra.

Idén már sokadszor… Még mindig tanárhiánnyal küzd a közoktatás
Egyes térségekben a helyzet tragikus (forrás: kozigallas.hu)

És mi a helyzet most?

Az Eduline szerint „194 tanítói, 630 tanári – ennyi álláshirdetés közül válogathatnak azok a pedagógusok, akik ezekben a napokban váltanának munkahelyet.” Majd a cikk így folytatódik: „December elején 856 szaktanári hirdetést számolt össze a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete a közszféra hivatalos állásportálján, a közigállás.hu-n. Kíváncsiak voltunk, két hét alatt változott-e a helyzet, csökkent-e a betöltetlen állások száma. A tanító kifejezésre keresve 194, a tanár kifejezésre pedig 630 hirdetést dobott ki a rendszer – Budapesten és Pest megyében 379 álláshirdetés aktív.” Területileg nagy különbségek vannak. Az ország elmaradottabb térségeiben a tanárhiány egyik oka, hogy speciális tudással rendelkezőket (például tanító-gyógypedagógus) keresnek.

Tehát a helyzet továbbra sem megoldott…

Idén már sokadszor… Még mindig tanárhiánnyal küzd a közoktatás
A tanár (forrás: pixabay)

Szólj hozzá