Zárójel
Újabb európai légitársaságtól kell búcsút vennünk – leszállt az Airberlin
A szerző saját fotójával búcsúzik az Airberlintől

Újabb európai légitársaságtól kell búcsút vennünk – leszállt az Airberlin

Pénteken helyi idő szerint este fél 11-kor szállt fel Münchenből az Airberlin utolsó menetrend szerinti járata, és nem sokkal negyed 12 után ért földet Berlin-Tegel repülőtéren. Ezzel lezárult egy 38 éves korszak.

Újabb európai légitársaságtól kell búcsút vennünk – leszállt az Airberlin
A szerző saját fotójával búcsúzik az Airberlintől

Fizetésképtelenné váltak

A mértékadó hazai repülési szakportál elemzése szerint az 1978-ban alakult Airberlin első járatát Nyugat-Berlinből Mallorcára indította. Sikeres cégnek indult, az első 10 év működése után már közvetlenül a Lufthansa után a második német légitársaság volt.

Szakértők szerint a cég túl gyors növekedése, és a rosszul megválasztott üzleti modell lett a veszte a légitársaságnak. Már 2012 óta csak veszteséget termeltek, végül ez év augusztusában fizetésképtelenségük miatt csődvédelmet kértek maguk ellen. Erre azért került sor, mert az Etihad Airways, mint főrészvényes bejelentette, hogy nem fektetnek több pénzt a veszteséges cégbe.

Az utolsó járatok

Az Airberlin utolsó budapesti járatát a D-ABHC lajstromjelű, Airbus A320-214 típusú géppel teljesítette, amely október 27-én, pénteken landolt Ferihegyen (Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér), 09.59-kor.

A szűk egy órás budapesti tartózkodása során az oneworld légiszövetség festését viselő géptől – és persze vele együtt az Airberlintől is – sokan vettek búcsút, rengeteg fényképpel. A gép 10.51-kor az AB863-as járatszámmal hagyta el Budapestet, végleg.

Az Airberlin utolsó menetrend szerinti járatát Münchenből repültette Berlinbe, BER4EVR (csak az egyértelműség kedvéért: Berlin for ever) járatszámmal. A bajor főváros reptere vízsugaras tisztelgéssel búcsúzott az utolsó járattól, ami nem véletlen. Az elmúlt huszonöt évben nem kevesebb, mint 322.000 ezer Airberlin járatot, és annak 40,8 millió utasát fogadta és küldte útjára München reptere.

A müncheni gép péntek éjjel negyed 12 felé rendben landolt Berlinben, és ezzel lezárult a légitársaság 38 éves korszaka. Az Airberlin végleg a földön.

Újabb európai légitársaságtól kell búcsút vennünk – leszállt az Airberlin
Az Airberlin utolsó járata Budapesten (Fotó: Baranyai György, LHBP spotter/Facebook)

A megszűnt légitársaság utóélete – brit nyereséggel

Az Airberlin megszűnésével kb. 200 ezer repülőjegy veszti érvényét. A jegyek teljes árát csak azok kapják vissza, akik még a csőd bejelentése előtt vásárolták meg. A többiek a hitelezők listájára iratkozhatnak fel.

A légitársaságot feldarabolják. A zöme a Lufthansa csoport Eurowings diszkont légitársaságához kerül, ez mintegy 81 repülőgépet jelent, a személyzetével együtt. Az ügyletet még jóvá kell hagynia az Európai Bizottság Versenypolitikai Főigazgatóságának is.

A fennmaradó gépeket az easyJet brit diszkont légitársaság, és az ugyancsak brit Thomas Cook utazásszervező Condor nevű légitársasága veszi majd meg. Így a kb. 8000 alkalmazott majd 80%-ának biztosított lesz a munkája a jövőben is. Szombat reggel jelentették be, hogy az easyJet 25 db A320-as gépet, és mintegy 1000 dolgozót vesz át. Ezzel az easyJet jelentős bővítést hajthat végre.

Mint ismeretes, vérre menő verseny zajlik a légitársaságok piacán. A 2001. szeptember 11-i USA-beli terrortámadás mérföldkövet jelentett a légi közlekedésben, mégpedig negatív értelemben. Az amúgy is magas biztonsági kockázat megnövekedésével együtt járó utas- és repülésbiztonsági intézkedések nem tettek jót a cégek üzletpolitikáinak.

Az Airberlin nem az első áldozata ennek a folyamatnak. Legutóbb a patinás Monarch légitársaság megszűnéséről értesülhettünk, de például az olasz nemzeti légitársaság, az Alitália is nagyon nehéz helyzetben van. És sajnos a sornak nincs vége.

Újabb európai légitársaságtól kell búcsút vennünk – leszállt az Airberlin
Az Airberlin végleg a földön: Berlin-Tegel (forrás: Berlin Airport SXF&TXL/Facebbok)

Szólj hozzá